Zo bescherm je je tegen stress

Een beetje stress kan geen kwaad. Maar wanneer het tot zoveel problemen leidt dat je er niet meer door kunt functioneren, gaat er iets fout. Wat kun je doen om je lichaam en geest tegen stress te beschermen? We geven je negen tips.


1. Zoek plezier

Zoek bij elke gelegenheid in je dagelijkse routine, dus ook op je werk, actief naar plezier. Taken waar je goed in bent, doe je met veel meer plezier dan taken die je veel moeite – en dus veel energie – kosten. Plezier beleven in je werk geeft veerkracht, hoe stressvol je dag ook is.

2. Neem een positieve houding aan

Ken je dat? Dat je een taak beter wilt uitvoeren dan je collega? Of dat je bang bent dat je leidinggevende je niet goed genoeg vindt? Dergelijke gedachtens en gevoelens leveren stress op. Probeer deze competitieve houding te laten varen en ga in plaats daarvan je collega’s helpen. Door te focussen op gemeenschappelijke doelen hoef je je niet langer te bewijzen. Je staat niet meer tegenover, maar juist naast elkaar.

3. Ontspan!

Twee manieren om dat te doen, zijn:

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging – het liefst ’s ochtends.
  • Ga negatieve mensen (collega’s), verhalen en situaties uit de weg.

4. Zorg voor het afronden van taken

Als we een taak af hebben, geeft dat ons dus een goed gevoel. Door een taak kleiner te maken, krijgen we dat goede gevoel eerder. In zijn boek Getting Things Done adviseert productiviteitsexpert David Allen om de eerste kleine taken maar twee minuten te laten duren, omdat je iets wat in twee minuten gedaan kan worden niet wilt uitstellen. Daardoor krijg je je goede gevoel al heel gemakkelijk.

5. Luister naar muziek

Muziek kun je gebruiken om je dag te vullen met nog meer plezier. Lekkere muziek triggert namelijk het beloningscentrum. En dat - wordt blij - als je voorspellingen doet die blijken te kloppen. Dat werkt vooral bij muziek goed, want als je naar een nummer luistert, pik je het ritme en de melodie op. Wanneer je die eenmaal herkent, kijk je uit naar een bepaalde climax. En elke keer dat die komt, voel je je beloond. En dat helpt heel goed tegen stress!

6. Wees dankbaar

Hoe zwaar je dag ook was, er is altijd wel iets om dankbaar voor te zijn. Als je zoekt naar een reden om dankbaar te zijn, verschuif je de focus van je aandacht van een eventueel negatief gevoel naar een positief gevoel – en voel je plezier. Je kunt een moment van plezier creëren door ’s avonds een kwartier lang het goede van iemand (collega, vriend, familielid) of een gebeurtenis te waarderen.

7. Doe het werk dat bij je past

We hebben allemaal onze kernovertuigingen: dit vind ik prettig, dit helemaal niet. Als je werk niet past bij je kernovertuigingen, voel je je ongelukkig en krijg je stress. Daarom is het belangrijk dat je werk aansluit bij wat jij prettig vindt. Ga voor een baan die bij je past.

8. Stel lange termijndoelen

Als je lange termijndoelen duidelijk genoeg zijn, kun je boven de problemen en tegenslagen van de korte termijn ‘uitstijgen’. Moet je bijvoorbeeld een moeilijke collega om je heen verdragen, omdat je samen een opleiding volgt die je nodig hebt voor je lange termijn doel, dan is dat makkelijker dan wanneer je die collega elke dag moet zien zonder dat daar iets goeds uitkomt.

9. Activiteiten na stressvolle ervaringen

Heb je een stressvolle ervaring gehad, blijf daar dan niet in hangen. Doe meteen iets wat intensief is, waar je moe van wordt of wat je afleidt.

  • Doe een activiteit die moeilijk en interessant genoeg is om er helemaal in op te gaan. Je gedachten mogen daarbij niet afdwalen. Zo koppel je je emotionele brein los.
  • Doe aan lichaamsbeweging. Maak bijvoorbeeld een korte, snelle wandeling, of loop en ren op de maat van muziek.
  • Vertraag een kwartier lang je ademsnelheid, waarbij je per minuut probeert ongeveer zes tot zeven keer adem te halen.
  • Gebruik wat je hoort, ziet en ruikt. Luister bijvoorbeeld een kwartier naar zee- of andere natuurgeluiden, ga naar een park of kijk naar natuurafbeeldingen.

Gratis adviesgesprek?

Meer informatie of advies over preventie tegen stress in je organisatie. Neem contact op met Ismahane Ben Smaïl, ipv@ipv.nl of T 073 8001800

Bron: Dr. Mithu Storoni, Stressproof, beter bestand tegen stress door meer veerkracht, Scriptum, 2018 (ook gepubliceerd in Management Support)

auteur: Ismahane Ben Smaïl