Leergang Commerciële binnendienst

Leergang Commerciële binnendienst

Download PDF
Direct inschrijven
Omschrijving

Als medewerker commerciële binnendienst, ben je de spil van de afdeling verkoop. Alles draait om een waardevolle en prettige relatie met je klant en prospect. Maar ook een strakke planning, een klantgericht team en organisatie en plezierige samenwerking met je salescollega’s vergroten het succes van de sales resultaten. Dit alles leer je in deze complete training.

De leergang is een intensief en interactief programma waarin je persoonlijke en professionele vaardigheden voor de commerciële binnendienst verscherpt en de performance van het hele team én de organisatie verbetert.

Voor wie

Je bent medewerker commerciële binnendienst of binnendienstmedewerker met (commercieel) klantcontact en je wilt je professionele en persoonlijke vaardigheden voor je functie taken in de commerciële binnendienst verder ontwikkelen. Je functioneert op Mbo+/Hbo niveau.

Resultaat

Na het volgen van de leergang commerciële binnendienst

  • Beschik je over de nieuwste kennis en inzichten van het vak commerciële binnendienst.
  • Weet je hoe je nieuwe tools en know how toepast in je werk.
  • Neem je meer klant- en servicegerichte verantwoordelijkheid.
  • Voer je met meer zelfvertrouwen en gemak je functie als medewerker commerciële binnendienst uit.
  • Ben je in staat je salesportfolio optimaal te beheren en klantverwachtingen te managen en te overtreffen.
  • Onderhoud je professioneel telefonisch contact met je klanten.
  • Presenteer je jezelf op een authentieke en overtuigende wijze bij de klant.
  • Genereer je meerwerk door up- en cross-selling toe te passen.
  • Lever je een bijdrage aan de inhoud van wervende offertes of schrijf je deze zelf.
  • Ben je in staat om slagvaardig een onderhandeling in te gaan om deze succesvol af te ronden.
  • Weet je hoe je samenwerkt aan een goede performance van de salesafdeling.

Resultaten op organisatieniveau:

  • Meer branche en marktgerichtheid.
  • Verbetering van de consultatieve verkoop.
  • Een sterkere A-merk uitstraling.
  • Versterking klantrelatie en binding.
  • Meer commerciële slagkracht.
  • Verbeterde samenwerking tussen collega’s, team, verkoop buitendienst en het (Sales) management.
Programma

Voorbereiding

  • Individueel doelstellend gesprek

Trainingsmodules

Module 1: Klantgesprekken en commercieel telefoneren

  • De rol van de inside sales medewerker
  • Gespreksopbouw
  • Commerciële gesprekstechnieken
  • Klantverwachtingen managen en overtreffen

Module 2: Persoonlijke effectiviteit en effectief beïnvloeden

  • Timemanagement en grenzen stellen
  • Reflectie op eigen gedrag en van klanten
  • Beïnvloedingstijlen in contact met de klant
  • Effectief reageren op weerstand / omgaan met klachten

Module 3: Relatiebeheer en onderhandelen

  • CRM-systeem: last of lust!
  • Klanten behouden en ontwikkelen tot ambassadeurs
  • Herkennen belangen van anderen
  • Onderhandelingsmethoden (gebruikt door inkopers)

Module 4: Schriftelijk communiceren en wervende offertes schrijven

  • Effectieve, persoonlijke lezersgerichte schrijfstijl
  • Vertalen van productkenmerkenin klantvoordelen
  • Rol van de offerte in het commerciële proces
  • Commercieel schrijven in offertes, e-mails en andere uitingen

Module 5: Samenwerken intern en extern

  • Kritische succesfactoren van teamwork
  • Het bundelen van het belang van jezelf en anderen
  • Effectief en constructief samenwerken
  • Het voorkomen van weerstand richting de buitendienst
  • Werken aan lange termijn partnership
  • Resultaatgerichte teamvergaderingen

Afsluiting en integratie

Afsluiting en borging van het geleerde in de praktijk, zowel van de persoonlijke competenties als het operationeel verbeterplan. De interne opdrachtgevers (meestal de leidinggevende) worden voor deze afsluitende bijeenkomst uitgenodigd.

Lesmateriaal

  • Boek Professioneel Verkopen van H.E. Wijnberg, J. Mokkenstorm en W. Koning
  • Een 360 graden feedback test
  • Digitale syllabus en leeromgeving
Werkwijze

Het programma bestaat uit een mix van leer- en werkvormen. De IPV digitale leeromgeving biedt ondersteuning en structuur om het leren te borgen. Met behulp van 360 graden feedback maak je een persoonlijk ontwikkelplan. Tijdens het doelstellend gesprek bespreek je dit plan met de trainer en stem je de wederzijdse verwachtingen af. In de trainingsbijeenkomsten worden korte inleidingen opgevolgd door inzicht- en persoonlijke vaardigheidsoefeningen. Daarnaast werk je aan praktijkopdrachten, reflectieverslagen en het opstellen van een buitendienstverbeterplan. Dit plan presenteer je bij de afsluiting van de leergang.

Rol van de leidinggevende

De leidinggevende/het management is actief betrokken bij je begeleiding. Voor de start van de leergang is er een leerdoelengesprek. Tijdens de leergang begeleidt de leiding je bij het maken van praktijkopdrachten. Bij de afsluiting is de leiding betrokken bij de presentatie van jouw verbeterplan en committeert hij zich aan invoering van het verbeterplan en jouw persoonlijk ontwikkelplan.

Studiebelasting

Na het persoonlijk doelstellend gesprek volgen 5 trainingsmodules en een integratie bijeenkomst van een halve dag. De studiebelasting van de thuiswerk- en praktijkopdrachten bedraagt 2 tot 4 uur per bijeenkomst. De totale studiebelasting (bijeenkomsten en opdrachten) voor deze leergang bedraagt ongeveer 65 uur.

Certificaat

Bij aanwezigheid op alle trainingsdagen, afronding van alle werkopdrachten en presentatie van de eindopdracht ontvang je het certificaat ‘Leergang Commerciële Binnendienst’.

Competenties

De volgende competenties worden versterkt

  • klantgerichtheid
  • organisatiesensitiviteit
  • communicatie
  • samenwerken
  • assertiviteit
Locatie
's Hertogenbosch
Training code
LCBI18-1
Data
19 september 2018
Prijs

€ 2350,00
excl. BTW, arrangementskosten (€ 40 per dag) en lesmateriaal (€ 75).

Reviews

Duur

De leergang heeft 6 bijeenkomsten gedurende een doorlooptijd van 5 maanden.

Gerelateerde trainingen

Incompany

Deze training biedt IPV ook incompany aan.