Opleiding service management

Opleiding service management

Bij succesvolle technische bedrijven is de afdeling B&O / het serviceteam een profit centre. Ze weten hier als geen ander hoe ze geld kunnen verdienen met hun service aan in- of externe klanten. Sterker nog, hun service is business en ze investeren er voortdurend in, door er onder andere solide service management op in te zetten. Ben jij zo'n manager? Schrijf je dan in voor de opleiding service management leer hoe je jouw afdeling en medewerkers verder kunt ontwikkelen.

Resultaten

Na het volgen van de opleiding service management

  • Beschik je over de kennis en handvatten die nodig zijn om strategische doelstellingen en uitdagingen te benoemen en te vertalen naar je team
  • Heb je meer financiële en juridische kennis op het gebied van service management
  • Heb je in staat om je medewerkers te betrekken en te begeleiden in hun professionaliseringsproces
  • Beschik je over het instrumentarium en de tools om je service dashboard in te richten en service prestaties te managen.

Voor wie

Deze opleiding is voor managers, leidinggevenden en coördinatoren van afdelingen B&O / serviceteams. Zij hebben gemeen dat zij verantwoordelijk zijn om de servicedienstverlening verder te ontwikkelen en daar hun medewerkers in mee te nemen. Het niveau van de opleiding is HBO.

Over de opleiding service management

De training is speciaal ontwikkeld om succesvol leiding te geven aan serviceteams binnen de technische branche. Hoe vertaal je de strategie van je bedrijf in werkbare doelen voor je afdeling? Hoe zorg je dat je rol zich ontwikkeld van "aannemer van werk" naar "businesspartner"? Hoe breng je de servicedienstverlening naar een hoger niveau? Wat zijn jouw knoppen om aan te draaien om meer marge te realiseren? Hoe kun je de samenwerking tussen medewerkers verbeteren? Dit zijn typische vragen die aan bod komen in de opleiding service management. Wat deze opleiding uniek maakt is dat je zowel aan je personlijke ontwikkeling werkt als aan een verbeterplan voor je organisatie!

Programma

Masterclass Service en Bedrijf

Na de masterclass heb je een helder begrip van de strategische doelstellingen en de uitdagingen binnen je eigen service praktijk.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Kenmerken van service strategieën
  • Vertaling van de strategie in operationele doelstellingen
  • Standaarden voor serviceorganisaties (Best practices)
  • Service operatie als drijfveer voor onderscheidende klantbeleving (Operational excellence).

Sessie 1 Service en prestatie

Na sessie 1 kun je prestaties transparant maken en het gedrag van je team hierop afstemmen.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Prestatie dashboards
  • Extern benchmarken
  • Belangrijke verbetermogelijkheden verkennen (root cause analysis)
  • Beïnvloeding trends op de service organisatie (o.a. Big data en Internet of Things).

Sessie 2 Service en financiën

Na sessie 2 ben je in staat om invloed uit te oefenen op de financiële parameters (en dus op het resultaat) van jouw afdeling.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Consequenties van kosten, verspillingen en vermijdbare faalkosten
  • Persoonlijke invloed op het financieel resultaat
  • Realistisch budgetteren
  • Resultaatgerichte acties uit cijfers afleiden.

Sessie 3 Service en juridische aspecten

In sessie 3 leer je hoe je met goed contractbeheer de basis legt voor efficiënte werkprocessen.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Juridische risico’s
  • Rechten en plichten
  • Contract, algemene voorwaarden en SLA’s
  • Beoordelen van contracten.

Sessie 4 Service en leiderschap

Na sessie 4 kun je klantgericht gedrag centraal zetten op jouw afdeling.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Leidinggeven aan verandering
  • Ontwikkeling en coaching
  • Leidinggeven op afstand
  • Kennismanagement.

Sessie 5 Service en samenwerken

Na sessie 5 ben je in staat om op teamniveau het gezamenlijke resultaat positief te beïnvloeden.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Gemeenschappelijke doelen en draagvlak
  • Sfeer en motivatie
  • Verbondenheid
  • Synergie in een team.

Integratie en afsluiting

Tijdens de opleiding werk je aan het versterken van je persoonlijke competenties. Daarnaast maak je kennis met verschillende theoretische modellen en leer je van de praktijksituaties van je medestudenten. In de afsluitende opdracht - het presenteren van je persoonlijke performanceplan en je service verbeterplan - komt dit allemaal samen.

De interne opdrachtgevers (meestal de leidinggevende) en eventueel andere belangrijke stakeholders uit de bedrijven van de deelnemers, worden voor deze afsluitende bijeenkomst uitgenodigd.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Presentatie service verbeterplannen
  • Reflectie op de persoonlijke ontwikkeling.

Competenties

Door de opleiding service management versterk je de volgende competenties:

  • Oordeelsvorming
  • Omgevingsbewustzijn
  • Leiderschap
  • Samenwerken
  • Beïnvloeden.

Certificaat

Ben je alle opleidingsdagen aanwezig, heb je alle werkopdrachten afgerond en je eindopdracht gepresenteerd, dan ontvang je het IPV-certificaat Opleiding Service Management.

Waarom IPV?

IPV Training & Advies is een gespecialiseerd bureau in het ontwikkelen van praktische persoonlijke vaardigheden voor mensen in technische branches.

Waarom deelnemers voor onze trainingen kiezen:

  • Praktische insteek met direct toepasbaar resultaat
  • No-nonsense en to-the-point aanpak
  • Dagelijkse werkpraktijk staat centraal
  • Onze trainers kennen de technische branche uit de beroepspraktijk
  • Onze trainers spreken de taal van de deelnemers
  • Startgarantie voor al onze trainingen

Interesse in deze training?

> Direct inschrijven
> Download PDF
> Optie nemen

Kijk naar onze bedrijfsfilm

Werkwijze

De masterclass is de kick-off van de training Service management. Aan de hand van de strategische doelstellingen van je bedrijf en je eigen doelstellingen voor performance en persoonlijke ontwikkeling, maak je een service verbeterplan en een persoonlijk performanceplan. In de vijf leersessies en twee intervisiebijeenkomsten die hierop volgen, vergroot je de kennis, inzichten en managementvaardigheden die je nodig hebt om het service verbeterplan daadwerkelijk in de organisatie uit te rollen.

Het programma bestaat uit een mix van leer- en werkvormen. De digitale leeromgeving biedt ondersteuning en structuur om het leren te borgen. In de afzonderlijke leersessies worden korte inleidingen opgevolgd door inzicht- en persoonlijke vaardigheidsoefeningen.

Je werkt aan praktijkopdrachten, reflectieverslagen en het opstellen van een service verbeterplan. Dit plan presenteer je bij de afsluiting van de leergang. Tussentijds zijn er intervisiebijeenkomsten om op een persoonlijke wijze praktijkervaringen te delen en van elkaar te leren.

De leergang Service management staat onder leiding van een inspirerende adviseur/coach met bijzondere expertise op het gebied van service verlening en organisatieontwikkeling. De sessies met specifieke kennisonderwerpen worden gegeven door specialisten. Voor de sessies 4 en 5 werken we samen met een trainer/coach die expert is op het gebied van leiderschap en organisatieontwikkeling.

Rol van de leidinggevende

De leidinggevende/het management is actief betrokken bij jouw leertraject. Voorafgaand aan de training voer je een leerdoelgesprek met je leidinggevende.Hij begeleidt je tijdens de training bij het maken van de praktijkopdrachten. Als afsluiting van de leergang presenteer je je service verbeterplan en je persoonlijk ontwikkelplan aan je leidinggevende en committeert hij zich aan deze plannen. Zo creëer je draagvlak en commitment om je verbeterplan daadwerkelijk in te kunnen voeren in je bedrijf.

Studiebelasting

De masterclass en de vijf leersessies duren ieder één dag, de intervisie- en integratiebijeenkomsten telkens een halve dag. De studiebelasting van de thuiswerk- en praktijkopdrachten bedraagt circa 3 uur per bijeenkomst.

Datum in overleg (073 – 800 1800)

Prijs

€ 2950,00 excl.

Exclusief:

  • BTW
  • Arrangementskosten van € 45,00 per dag
  • Lesmateriaal van € 120,00

Branchevergoedingen

Voor ons trainingsaanbod is in veel gevallen een vergoeding mogelijk vanuit uw eigen Opleidings- en Ontwikkelfonds. Voor meer informatie over deze vergoedingen klikt u hier.

Reviews

Zeer leerzame en nuttige training, waarbij alle facetten op servicevlak aan bod komen. Met veel ruimte voor eigen input en interactie met collega managers.

Marco Peters, Servicemanager Wassenburg Medical Devices

In het kort

Prijs: € 2950,00 excl.
Duur:

Incompany

Deze training biedt IPV ook incompany aan.

Gerelateerde trainingen



Inschrijven Opleiding service management

Datum en Locatie
Persoonlijke gegevens
Heer
Mevrouw
Facturatie gegevens
Opmerkingen & akkoord

Ja, ik ga akkoord met de met de IPV algemene leveringsvoorwaarden.


Ja, ik heb IPV privacy beleid gelezen en ga ermee akkoord.

Na je inschrijving ontvang je van ons een e-mail over jouw deelname aan de training en het verdere verloop. Bel gerust als er nog vragen zijn: 073 8001800.

Je privacy is belangrijk voor ons. Wij delen jouw gegevens met niemand.



Optie nemen voor Opleiding service management

Datum en Locatie
Persoonlijke gegevens
Heer Mevrouw
Hoe verder

We houden deze optie een week voor je gereserveerd.