Wie was je beste leidinggevende?

Mooie vraag, he? Wie wist het beste uit jou naar boven te halen, wie liet je boven jezelf uitstijgen? En mocht je nooit een baas gehad hebben omdat je zelf altijd de baas was, denk dan eens na over deze vraag: wat voor baas zou jij willen hebben? Of nog beter: wat voor baas zou jij willen zijn?

Charlotte Staats en Anja Hilgers, auteurs van het boek De weg naar excellent leiderschap, stelden deze vragen aan hun cursisten en kregen zulke bijzondere antwoorden over excellente leidinggevenden dat ze besloten die leiders te interviewen. Ze ontdekten dat zij zich op vijf thema’s echt onderscheiden van ‘gewone’ leidinggevenden:

1. Start met een stevige basis

Excellente leiders werken bewust aan het opbouwen van wederzijds vertrouwen. Ze nemen de tijd om ‘de mens achter de medewerker’ te leren kennen: wat drijft hem? Waar krijgt hij energie van? Omgekeerd waarderen de medewerkers het enorm als ze ook de mens achter hun leidinggevende zien, want ook zij willen weten met wat voor iemand ze werken. Denk eens na over wat jij van jezelf laat zien. Persoonlijk en zakelijk. Weten je medewerkers wat jouw drijfveren en waarden zijn?

2. Benut verschillen

Exellente leiders zijn ervan overtuigd dat verschillen in een team noodzakelijk zijn. Resultaten worden beter als teamleden actief gebruik maken van elkaars sterke punten. En hoe meer de mensen verschillen, hoe meer verschillende sterke punten er zijn. Weet dus wat de sterke punten van elke medewerker zijn en wat zijn unieke toegevoegde waarde is. En hoe dit het team kan helpen.

3. Creëer echte betrokkenheid

Alleen als mensen echt betrokken zijn bij de organisatie zullen zij extra inspanningen leveren. Excellente leiders realiseren zich dit maar al te goed. Zij creëren een wij-gevoel en stellen spannende en uitdagende doelen. Tegelijkertijd houden zij in de gaten of iedereen nog aan boord is. En dat is soms best lastig, want door de werkdruk en de krappe arbeidsmarkt in de technische branche lopen de emoties soms hoog op. Excellente leiders hebben oog voor deze emoties: ze vieren wat goed gaat en delen de teleurstellingen als het tegen zit.

4. Stimuleer eigenaarschap

Eigenaarschap stimuleer je door te sturen vanaf de zijkant. Niet via de voorkant, dus niet door mensen directief aan te sturen en te vertellen wat ze moeten doen. Niet via de achterkant, dus niet door mensen te promoten die naar de baas luisteren.

Als je mensen stuurt vanaf de zijkant, stimuleer je hen hun werk goed te doen zonder dat je het zelf overneemt. Je neemt hun ideeën serieus, benoemt wat je ziet en maakt hen bewust van de consequenties van hun keuzes en gedrag.

5. Focus op teamresultaat

Vergeet nooit dat het niet gaat om jou als leidinggevende. Het gaat om het resultaat dat jij met je team bereikt. Excellente leiders maken ruimte voor buitengewone prestaties van hun team door te blijven experimenteren omdat ze ervan overtuigd zijn dat het altijd beter kan. En ze accepteren dat er iets fout kan gaan. Doe je dat niet, dan durft niemand meer zijn nek uit te steken en iets nieuws te proberen. En daarmee belemmer je alle verbetering en groei.

Bron: De weg naar excellent leiderschap, Anja Hilgers en Charlotte Staats, Thema, Zaltbommel, 2016

Wil jij je ook ontwikkelen tot een excellente leidinggevende? Neem contact op met Nicole Eggermont: n.eggermont@ipv.nl of 073 8001800