Voorkom energieverlies bij thuiswerken

Meer thuiswerken doet een groter beroep op je zelfdiscipline, planmatige kwaliteiten en concentratie. Maar ook op het goed verdelen van je energieniveau. Zeker tijdens deze 2e golf lijken de uitdagingen groter nu ook de pandemische vermoeidheid toeslaat.

Thuiswerken kan heel effectief zijn: minder reistijd, hogere productiviteit en kwaliteit. Tegelijkertijd vraagt het van jou ook andere vaardigheden en een slimmere manier van werken. De adrenaline die thuiswerken de 1e golf gaf veroorzaakt nu bij sommigen zelfs  energieafname of inactiviteit.

We zetten 11 tips voor je op een rij:

1. Start met een vast ritme

Het lijkt misschien aantrekkelijk om een paar uurtjes langer in je bed te blijven omdat je immers geen reistijd hebt. Echter, bedenk wel dat productiviteit gebaat is bij routine. Hanteer elke werkdag hetzelfde ritme: op een vaste tijd opstaan, aankleden alsof je naar kantoor gaat, ontbijt maken en koffie zetten. Zo krijg je meer gedaan in je gewerkte uren. Wellicht is het wel handig om dit ritme aan te passen aan de rest van je huisgenoten door bijvoorbeeld van 7 tot 15 uur in plaats van 9 tot 17 uur te werken.

2. Eet en kleed!!

Hiermee bedoelen we dat je niet vergeet te ontbijten en aan te kleden alsof je naar je werk gaat! Een ontbijt helpt je met een goede start van je dag met de broodnodige energie, hoe verleidelijk het ook is om direct achter je laptop te kruipen. En door je aan te kleden start je symbolisch je werkmodus op waardoor je fysiek en mentaal beter aan de dag begint.

3. Creëer een werkplek

Ik begrijp dat je mogelijk geen extra ruimte hebt om een eigen kantoor in te richten. Maar probeer wel een speciale werkplek te creëren waar je zo min mogelijk afleiding om je heen hebt; dus geen tijdschriften, kranten, wasgoed, kinderspeelgoed. Zo’n speciale werkplek helpt je beter op weg, omdat je die plek associeert met werken. Daarnaast is het voor je partner en/of kinderen duidelijker dat ze je niet mogen storen als je daar zit. En wees alert met het werken achter een laptop. Een hele dag achter de laptop is ergonomisch onverantwoord. Een aanslag op nek, schouders, rug en armen. Het beste is om te werken me een extern toetsenbord, een muis en een laptopstandaard. Eventueel kun je ook een extern scherm gebruiken.

4. Plan en focus

Maak, liefst de avond vooraf, een lijstje van de drie belangrijkste taken die je die dag af wilt hebben. En start daar de dag mee. Dat klinkt heel weinig maar het dwingt je om heel bewust aan de slag te gaan met de dingen die het belangrijkste zijn. Plannen en prioriteiten stellen geeft overzicht. Als je geen zicht op hebt op je prioriteiten, dan kan de dag heel snel met je aan de haal gaan. Zeker in een thuissituatie waar voortdurend zoveel afleidingen op de loer liggen! Bovendien zijn de meeste mensen in de ochtend het meest productief.

5. Werk in blokken

Deel je dag op in blokken van 1,5 á 2 uur. Want onze aandachtspanne verslapt naarmate we langer bezig zijn. Zeker als het gaat om taken die niet al je aandacht vragen en waar je als het ware ingezogen wordt. In de korte pauzes tussendoor ga je even weg van je scherm om bijvoorbeeld een fysiek klusje te doen: een wasje, de vuile vaat, een lopend gesprekje met een collega of een mini work out. Wanneer je een doel per blokje stelt is het nog gemakkelijker je dag in te delen. Dit helpt je helderder te denken, verbetert je stemming én productiviteit

6. Wees assertief en bewaak je grenzen

Effectief thuiswerken lukt niet als je werkgever je op elk moment wil kunnen storen of als je familie je de hele dag door belt ‘omdat je toch thuis bent’. Dat je bereikbaar bent tijdens het thuiswerken betekent ook niet dat je ‘ja’ moet zeggen tegen elk verzoek van een collega. Om je werktijden in goede banen te leiden en je te focussen op je prioriteiten ben je zelf aan zet. Wees daarom duidelijk naar anderen over je werktijden, hoe je die in wilt delen en wat je doelen zijn. Uiteindelijk ben jij degene die anders ‘s avonds weer door moet omdat je je werk niet af hebt. Neem jezelf en je werk serieus, óók als je vanuit huis werkt.

7. Check niet constant je e-mail

Zeker als (al) je collega’s ook thuiswerken, gaat het e-mailverkeer waarschijnlijk omhoog. Je kunt tenslotte niet meer even bij iemand op de schouder tikken om iets na te vragen. Dit kan je afleiden van je planning. Check dus je e-mail zo min mogelijk, bijvoorbeeld aan het eind van een gewerkt blok. Dan kun je de rest van de tijd gebruiken voor je geplande werkzaamheden. Laat dit je collega’s ook weten. Veel vragen of berichten zijn helemaal niet urgent, maar ze halen je wel uit je concentratie. Denk zelf trouwens ook goed na of je écht dat mailtje met ‘oké’ of ‘bedankt’ nog terug moet sturen…

8. Zorg voor sociaal contact

Werken is een sociale bezigheid. Als je voor langere tijd thuis moet werken door de Corona-crisis kan dat best eenzaam en saai worden. Bel je collega’s daarom regelmatig zodat er genoeg interactie blijft. Stem daarover wel de onderlinge verwachtingen af met elkaar. Leg je telefoon daarnaast buiten handbereik, zodat je niet continu je social media, whatsapp of mail checkt. Je raakt er iedere keer van uit je werkritme. 

9. Maak afspraken over resultaten  

Niemand is 8 uur op een dag geconcentreerd en effectief bezig. Dat hoef je dus thuis ook niet te proberen. Maak liever afspraken over wat je af moet hebben, dan over hoeveel uur je achter je computer moet zitten. Voor veel Nederlandse werkgevers is dit nog lastig; het loslaten blijft een uitdaging. Toch heb je uiteindelijk blijere werknemers én werkgevers, als mensen hun tijd niet alleen maar uitzitten, maar hun taken op de best mogelijke manier vervullen. Als je deze periode gebruikt om te laten zien hoe goed jij effectief kunt thuiswerken, biedt dat misschien ook wel wat nieuwe kansen voor de toekomst.

10. Zorg voor de innerlijke mens

Niets zo vervelend als een lege koelkast. Zeker als je even wilt lunchen en daarna verder met je werk. Haal dus vooraf alvast voldoende eten in huis. Een lange lunch zorgt ervoor dat je alle informatie goed kunt verwerken die je ‘s morgens hebt opgenomen. Op kantoor heb je misschien collega’s die regelmatig koffie en thee gaan halen. Thuis zul je er zelf om moeten denken. Het is wel belangrijk dat je goed drinkt, anders verlies je energie en concentratie. Gebruik je ingeplande pauzes daarom om wat te drinken of zet een fles water op je bureau.

11. Stop op tijd

Er is niemand die het licht uitdoet of naast je bureau komt staan met “moet je niet eens naar huis?” Voor je het weet werk je tot in de late uurtjes door, maar of dat je resultaten ten goede komt? Maak je dagen daarom niet te lang en stop op tijd. Bijvoorbeeld als je moe wordt of niet tevreden bent met wat je produceert. Het belangrijkste is structuur. Het is dan ook stukken makkelijker om productief te werken. Uiteraard kan het soms gebeuren dat er iets tussendoor komt. De sleutel ligt vaak in het goed plannen van de dag.

Wil je eens doorpraten over hou jij jouw medewerkers in deze tijd kunt ondersteunen om fit, fitaal en productief te blijven?  Neem gerust contact met ons op!

Auteur: Nicole Eggermont