Open communicatie een open deur?

Ken je dat verschil tussen weten en doen? Vast wel! Denk maar aan “weten dat roken slecht voor je is, maar” of “weten dat sporten goed voor je is, maar”. En zo kan ik nog wel even doorgaan. In de context van werk is er zoiets aan de hand met “open communicatie”. Wie weet er nu niet hoe belangrijk dit is op de werkvloer?

Want er hangt nogal wat mee samen: een prettige sfeer, leren van fouten, ontwikkelen van nieuwe ideeën, goede samenwerking, om maar iets te noemen. Echter, de MAAR is helaas groot. Want wees eens eerlijk, hoeveel tijd en energie stoppen we nu feitelijk in de kwaliteit van de communicatie op de werkvloer? En dan bedoel ik natuurlijk niet het mopperen over de onduidelijke overdracht of het klagen over de onhaalbare deadline!

Daarom dachten we toch weer eens aandacht te vragen voor de goede open communicatie in het werk. Gewoon om het weer wat meer top of mind, in goed Nederlands, te krijgen!Een fijne lijst met aandachtspunten die je hopelijk aanzetten tot doen!

1. Maak oprecht contact met je medewerkers of collega’s

We hebben de neiging om altijd meteen in het werk te duiken. Maar maak waar mogelijk ook eens tijd vrij om je iets meer te verdiepen in je medewerkers of collega’s. Hoe goed ken je ze? Wat beweegt hen? Welke informatie willen zij ontvangen? Wat is hun mening? Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op wat uiteindelijk ook het werk ten goede komt.

2. Luister meer, praat minder

Luister goed naar wat de ander zegt, geef als dat kan tussentijds een korte samenvatting en vraag of je het goed hebt begrepen. Het biedt de ander de kans eventuele mis-interpretaties te corrigeren en je geeft aan dat je écht hebt geluisterd.

Als je merkt dat er sprake is van spanning in een gesprek, benoem dat. Stel je hierin kwetsbaar op en zeg bijvoorbeeld: “Volgens mij praten we langs elkaar heen, dat vind ik vervelend. Zullen we een koffiepauze inlassen en daarna gaan kijken hoe we hier uit kunnen komen?”

3. Leer het verschil tussen observeren, interpreteren en voelen

Soms worden mensen emotioneel in een gesprek gezogen. Dat kan positieve energie opleveren als mensen constructief en vol passie brainstormen over de beste oplossing voor een probleem. Als mensen de communicatie echter persoonlijk gaan maken, dan wordt de onderlinge spanning te hoog om nog effectief te kunnen communiceren.

Beter is het dan om te leren wat meer afstand te nemen van de situatie en van hoe iets gezegd wordt. Voorkom dat je je persoonlijk aangevallen voelt en dat je gaat invullen wat een ander over jou als persoon zou denken. Het gaat vaker over de ander dan over jou.

4. Durf feedback te geven en te ontvangen

Het is voor velen lastig feedback te geven aan een collega, maar soms nodig om de onderlinge samenwerking te bevorderen. Als een collega zich bijvoorbeeld niet aan zijn afspraken houdt, durf dan op een constructieve manier feedback te geven. Ook respectvol feedback ontvangen is een kunst. Waardeer de feedbackgever voor zijn moeite, bedenk wat je met de feedback wilt doen en vertel dit de feedbackgever.

5. Maak af en toe een praatje

Schroom niet en maak eens een praatje over van alles en nog wat. Medewerkers en collega’s stellen ‘small talk’ op zijn tijd op prijs, het geeft vertrouwen en leidt tot meer open communicatie.

6. Ontwikkel je inlevingsvermogen

Wie heeft er niet eens gedacht: “Ik ben toch duidelijk? Waarom begrijpt hij me niet?” of “Het is toch logisch dat het op mijn manier gaat, waarom gaat ze er zo tegen in?“

Niet alleen de inhoud is belangrijk, de manier waarop je je boodschap verpakt, maakt vaak een wezenlijk verschil tussen onderling begrip of onbegrip. Ontwikkel daarom je inlevingsvermogen, waardeer en respecteer je collega-teamleden, leer goed te luisteren, open vragen te stellen, open te staan voor andere meningen en je communicatiestijl tijdelijk aan te passen aan die van je gesprekspartners.

Succes!

auteur: Nicole Eggermont