Beoordelen in Coronatijd

In het laatste kwartaal staan de beoordelingsgesprekken weer op de rol. Maar hoe doe je dit in Coronatijd? Veel leidinggevenden vragen zich af of ze hier nu wel hun energie in moeten steken. Immers, dit jaar gaat alles anders en er is grote druk en onzekerheid over de toekomst. Waarop kun je dan beoordelen?

Veel medewerkers ervaren in deze periode stress en onzekerheid. Door de omstandigheden hebben zij vaak niet kunnen bijdragen aan het bedrijf wat zij normaal doen en is er veel van hun flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd. Ook zien we in deze tijd, met zoveel veranderingen, dat medewerkers meer stilgestaan bij wat ze willen, ook op werkgebied.

De behoefte aan erkenning van hun bijdrage en inzet is in deze tijd juist erg groot! Maar dan wel in een goed gesprek waar ook ruimte is om te spreken over persoonlijke beleving, gevoelens en wensen.

Uitdaging om het anders te doen

Wat dacht je ervan om de routine van het eenzijdige beoordelen dit jaar eens te doorbreken? Schuif de formulieren aan de kant en gebruik de gesprekstijd van het beoordelingsgesprek om te praten over dingen die er echt toe doen: voor jou, voor je medewerker en voor je bedrijf. Zorg ervoor dat je na het gesprek kunt zeggen: ‘Hier hadden we echt iets aan.’

  1. Bereid je voor om de bijdrage die je medewerker heeft geleverd in de afgelopen periode concreet te benoemen. Juist wanneer het heel anders is gelopen dan in normale tijden.
  2. Bespreek de wederzijdse verwachtingen voor de korte en de wat langere termijn.
  3. Bedenk een paar vragen die buiten je comfortzone ligt en bedenk ook wat je zelf daarop zou kunnen antwoorden. Je leert elkaar beter kennen. (zie kader ‘vragen die buiten je comfortzone liggen’).
  4. Brainstorm samen over thema’s zoals: betrokkenheid, vitaliteit, omgaan met verandering, leren en ontwikkelen, waardering, werkplezier etcetera.

thema

Vragen buiten je comfortzone

verlangen

  • Wat gaat je aan het hart in werk en leven?
  • Wat wil je graag nog een keer leren of ontwikkelen?

empowerment

  • Wat kun je vanaf morgen doen om je werk en leven fijner te maken?
  • Waar maak je je druk over, waar maak je je zorgen over, wat wil je graag anders zien?

persoonlijk

  • Hoe gaat het écht met jou?
  • Wat is het meest dierbare wat je hebt meegemaakt?
  • Wat zeg je niet en is voor mij toch goed om te weten?

Een echte dialoog

Zorg dat je mét elkaar van gedachten wisselt over het werk, de ontwikkelingen, de zorgen, behoeften en persoonlijke ambitie. Stem verwachtingen af en maak er een echte dialoog van. We geven je nog enkele tips voor wat je vooral moet doen en wat je vooral moet laten om met elkaar aan de praat te raken en te blijven.

Vooral wel doen

Vooral niet doen

  • Interesse tonen
  • Actief luisteren en doorvragen
  • Vragen stellen om elkaar beter te begrijpen
  • Waarderen van ideeën en complimenteren
  • Focussen op positieve punten
  • Oprecht en belangstellend zijn
  • Feedback geven en ontvangen
  • Kortom: vraag meer
  • Een ritueel uitvoeren
  • Zelf aan het woord zijn
  • Invullen voor de ander
  • Oordelen en beoordelen
  • Praten in negatieve betekenis
  • Alsof je alles al weet
  • Adviezen geven
  • Kortom: praat minder

Voor alle (HR) managers die inspiratie op willen doen en geïnteresseerd zijn in praktische gedragstips hebben wij twee mogelijkheden: volg gratis de webinar "Online gesprekken met impact voor (HR)managers" op 5 november. En/of doe mee aan de ééndaagse training "gesprekken die werken" op 10 december. Zowel de webinar als de training worden verzorgd door de auteurs van de gelijknamige bestseller "gesprekken die werken".

Auteur: Nicole Eggermont