Alle leeftijden op de werkvloer: boeien en binden van de generaties

Goed samenwerken met je collega’s is niet altijd even makkelijk. Laat staan wanneer ze in een heel andere tijd zijn opgegroeid. Als leidinggevende kun je op de werkvloer te maken hebben met meer dan vier verschillende generaties.

En dat kan voor leidinggevenden best een uitdaging zijn. Waar de ene generatie gewend is dat er naar oudere medewerkers geluisterd wordt, heeft de andere een broertje dood aan hiërarchie. Wat kun je doen om medewerkers te binden en te boeien? En waar moeten leidinggevenden uit de verschillende generaties op letten? Tot slot geven we een aantal factoren die de samenwerking tussen de generaties kan bevorderen.

Generatie Z (Screenagers, geboren tussen 2001 en 2015)

Deze generatie is opgegroeid met een smartphone in de hand. Een nieuw systeem of nieuwe update? Zij passen zich razendsnel aan. Jongeren van deze generatie hebben over het algemeen vertrouwen in hun eigen beslissingen en nemen snel verantwoordelijkheid. Bovendien vinden ze hard werken belangrijk. Maar let op, ze gaan niet harder lopen omdat hun manager het zegt. Ze willen het waarom achter beslissingen kunnen snappen en het is daarom belangrijk ze mee te nemen in beslissingen

Generatie Y (Millennials, geboren tussen 1986 en 2000)

Opgegroeid in tijden van economische weelde, worden ze vaak verwend en lui genoemd. Maar dat klopt niet. Ze willen best hard werken. Alleen niet omdat de baas het zegt, maar omdat ze zelf hart voor de zaak hebben. Het is dus belangrijk dat je als manager de millennials in je team serieus neemt’. Dat doe je onder andere door ze de kans te geven om zich te blijven ontwikkelen. Hebben ze het gevoel dat ze stilstaan? Dan kijken twintigers en dertigers weer verder naar een volgende baan. Ook is flexibiliteit essentieel voor deze groep, laat ze dus hun eigen werktijden indelen. De voorbeelden zijn er inmiddels dat twee service technici een bus delen waardoor zij beide part-time aan de slag zijn

De pragmatische generatie (geboren tussen 1971 en 1985)

Daartoe behoren mensen van midden dertig en veertig. Hun grote frustratie? De traagheid waarmee besluiten binnen veel bedrijven worden genomen. Wil je als manager deze generatie tevreden houden? Probeer dan of je bepaalde processen kunt versnellen. De pragmatische generatie voelt zich hierin vaak geremd door oudere generaties.

Generatie X ( Pragmatische generatie, geboren tussen 1956 en 1970)

Deze generatie is op zoek naar het verbinden van verschillende mensen en groepen. De kinderen van deze veertigers en vijftigers horen vaak tot de Millennials en generatie Z. Maar terwijl generatie X hun kroost thuis doorgaans op een gelijkwaardige manier behandelt, geven ze eenmaal op het werk juist op een hele hiërarchische manier leiding. Niet zo gek, ze hebben zich onbewust namelijk aangepast aan de werkstijl van oudere generaties. Wel jammer, want jongere generaties worden juist heel allergisch van hiërarchie. Leidinggevenden van generatie X zouden hun jongere medewerkers meer moeten gaan behandelen als hun eigen kinderen thuis.

Babyboomers (geboren tussen 1941 en 1955)

En dan de babyboomers, geboren na de oorlog. Een deel hiervan is weliswaar met pensioen, maar er is nog een deel dat wil blijven doorwerken. Het zijn mensen die veel van hun vak weten. Bovendien lijken ze ironisch genoeg erg op millennials. Voor beide generaties is vrijheid belangrijk. ‘Toen de babyboomers de arbeidsmarkt op kwamen, was die nog extreem hiërarchisch ingericht. Daar kwamen zij toen tegen in opstand.’ De millennials op hun beurt willen dingen ook op hun eigen manier doen. Hierin kunnen deze generaties elkaar dus goed vinden. Koppel millennials en leden van generatie Z aan oudere babyboomers die openstaan voor verandering en hen hierbij kunnen helpen.

Bevorderen van de samenwerking

Aart Bontekoning geeft in zijn proefschrift over generaties in organisaties een aantal factoren die de samenwerking tussen generaties kunnen bevorderen.

  • Persoonlijk en echt zijn
  • Concreet en respectvol rechtstreeks zijn
  • Proces sturen en structureren
  • Nieuwsgierig zijn, doorvragen
  • Verschillen respecteren en verbinden
  • Positivisme, mogelijkheden zien

Het is raadzaam om bewustzijn en liever nog een houding en gedrag te ontwikkelen dat invulling geeft aan deze factoren. En dat geldt voor alle leeftijden!!

Bron: Vitaal leiderschap in MT.nl en Generaties in organisaties door A. Bontekoning