Professioneel en veilig reageren op agressief gedrag

Westrom integreert mensen in de samenleving door middel van werk. Zo'n 1600 gemotiveerde medewerkers hebben passend werk bij of via Westrom. Daarmee vervult Westrom al 40 jaar een belangrijke maatschappelijke functie en zijn ze één van de grootste werkgevers in de regio.

De vraag

De medewerkers van de facilitaire dienst hebben helaas te maken met agressie in hun werk. In het bedrijfsrestaurant vindt dat plaats aan de balie en bij de receptie aan de telefoon. Ze worden hier bang en onzeker van. Westrom wil deze medewerkers emotioneel ondersteunen en tegelijkertijd ook leren hoe effectief en veilig te handelen in spanningsvolle situaties.

Onze aanpak

Voorafgaand aan de training hebben de deelnemers in een leerdoelengesprek met hun leidinggevende hun ervaringen en leerwensen besproken. Deze gesprekken leverden de input voor een maatwerk training.

Een interactief programma met persoonlijke ervaringen, achtergronden van het gedrag en repertoire van handelen. Oefenen met eigen casuïstiek in rollenspellen met een acteur zorgde voor succeservaringen.Het zelfvertrouwen groeide en veranderde angst in effectief en veilig reageren.


Er is tevens gewerkt met beeldmateriaal uit een SW film over agressie in werksituaties.

Vooral de persoonlijke, respectvolle en praktische aanpak is zeer gewaardeerd door de deelnemers


Het resultaat

Medewerkers verdienen een veilige plek om te mogen werken. Met deze training hebben de medewerkers van de facilitaire dienst tools in handen gekregen om effectief en doeltreffend te reageren op agressie met behoud van de eigen veiligheid en die van anderen.

De leiding is betrokken bij de leerdoelgesprekken én bij de training en blijft ook na de training in gesprek met de medewerkers over professioneel en veilig omgaan met nieuwe incidenten.

QUOTE

“Wij zijn altijd heel tevreden over de trainingen die IPV voor ons verzorgt. De deelnemers hebben na afloop enthousiaste verhalen. Wie met plezier heeft meegedaan, zal het geleerde ook in praktijk (blijven) brengen.” Ageeth Koning, coördinator opleidingen

Interesse in onze diensten?

Wij zijn altijd bereikbaar